środa, 4 marca 2015

Workowe czytaneczki. Czytanie sylab zamkniętych - impreza "ludzikowa".


Nasza dzisiejsza zabawa:

Wczoraj urządziliśmy w jadalni imprezę – zaproszeni goście to ludziki DUPLO. Dzieci miały do „opanowania” cały stół zasłany kartonowym „obrusem”. Ja ze swej strony musiałam: nałożyć obrus, poprzecinać noże i widelce z sylabkami, przeczytać Ali sylabki (otwarte).

Dzieci: Alicja (po wysłuchaniu „jak nazywają się widelce i noże”) mogła robic co zechciała. Maksymilian miał odszukać pary sztućców i porozkładać ludzikom. Potem wymyślił do tego talerze – razem z Alą je wycinali a mi kazał je podpisać sylabami. Potem wymyślił jeszcze małe talerze z „daniami” (też ja miałam wypisać to, co podawali gościom).







Zabawa przednia – do dzisiaj goście nie wyszli... stół zajęty….

Dzieci „łypnęły” okiem na materiał sylabkowy.

Czyli wszystko dobrze poszło.

Opis merytoryczny ;-)
Od jakiegoś czasu ćwiczę z Maksiem coś, co sprawiało mu długo trudność – czytanie sylab zamkniętych.

Wprowadziłam poszczególne paradygmaty sylab w 2 wersjach – sylaby otwarte porównywane z sylabami zamkniętymi, np.:

Makuś ostatnio najczęściej ćwiczy na MOICH SYLABKACH (zobacz TU), bo w końcu MATKA napisała i ta MATKA teraz musi wykorzystać, co napisała, bo przy obecnym przyroście naturalnym w rodzinie nie jest w stanie teraz „dziergać” wszystkich pomocy…. Wykorzystujemy 3 cz. MOICH SYLABEK. Makusiowi sprawia dużą radość rysowanie, wyklejanie, dopasowywanie, no i czytanie. Lubi… uff…

Przykładowe strony (nie są powycinane, bo Makuś musi SAM! wycinać):

Tu wycinamy paski, czytamy :
TA TO TU TE TY
AT OT UT ET IT YT
następnie można przeczytać sylaby z daną samogłoską:
TA  AT (przy AT pokazujemy palcem na A)
TO  OT (przy OT pokazujemy palcem na O)
TU  UT (przy UT pokazujemy palcem na U)


(Zwracamy uwagę na to, by przy sylabach zamknietych ze spółgłoskami dźwięcznymi ubezdźwięczniać - tak jest w czytaniu w języku polskim, czyli czytamy AB - ap, EB - ep; EG - ek, EW - ef, AW - af. Mówimy i czytamy po polsku "chlep" chociaż piszemy "chleb").

Tu Maksymilian będzie przyklejał znaczki na koperty -
Oczywiście na przyklejeniu się nie skończy - trzeba się bawic!!! Przypuszczam, że Makuś z Alą zorganizują pocztę...

Tu trzeba odszukać klucze do kłódek:
 Oczywiście znów jakas zabawa....

Wskazówka: jeśli dziecko ma problemy z czytaniem sylab zamkniętych sugeruję bardzo dużo ćwiczen ogólnorozwojowych – analizy i syntezy wzrkowej, ćwiczenia układania sekwencji – od lewej do prawej!!!!

5 komentarzy:

  1. Bardzo fajne pomysły na pożyteczną zabawę :) Czy będziesz miała coś przeciwko jeśli zapożyczę i wydrukuję kilka arkuszy dla mojego szkraba?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniałe pomysły u Ciebie znalazłem :) Dzięki wielkie!
    A przy okazji, rozliczasz się w Polsce czy w Niemczech? Oddajesz 1% na jakąś organizację OPP? Osobiście polecam http://e-deklaracje2014.pl/pomoc-dzieciom/los-dzieci-w-twoich-rekach/

    OdpowiedzUsuń
  3. zapżyczanie z bloga zawsze możliwe, byle pamiętać życzliwie i przyznawać się skąd się to ma ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wróciła! Cała i zdrowa! I jeszcze z wycinankami! Tęskniłam za Tobą! I już "na zapas" deklaruję- w razie, gdybym w przyszłości zapomniała- kocham Cię! :) Jesteś super, wszystkie materiały bardzo się przydadzą, sama nie podołam, fajnie wiedzieć, że jest ktoś, kto się na tym zna! :)
    K.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, Moja Droga - szybko o mnie nie zapomnisz - małe dziecko dwujęzyczne masz!! - to ja będę za Tobą dreptać niczym cień!
      A materiały: teraz mi ratują życie - nie miałabym czasu robić na bieżąco... Sama się ciesze, że to napisałam ;-)

      Usuń